Timbrul de mediu se aplica de la 15 martie
Pana atunci, vor fi adoptate de catre guvern, prin hotarare, normele metodologice pentru aplicarea acestei ordonante de urgenta, iar ca si noutate, pe care aceasta ordonanta de urgenta o aduce este aceea ca, in primul rand, timbrul de mediu este un instrument necesar pentru innoirea parcului auto din Romania si, concomitent, cu reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, care este si angajamentul Romaniei asumat fata de Uniunea Europeana, iar Uniunea Europeana, la randul ei, la nivel international.
Este prima formula ce vizeaza in mod real poluarea si se adapteaza la realitatea din Romania. in formula de calcul prezenta nu mai este dominanta capacitatea cilindrica, inclusa oricum in impozitul anual pe care fiecare dintre cei care au autoturisme le platesc. Taxa autentica, pentru ca se calculeaza in principal in functie de emisia de dioxid de carbon, este cea care este luata in calcul in proportie de 100% prin actualul proiect de ordonanta, fata de un cuantum de 30%, cum era luata in formula de calcul aplicabila in prezent, prin Legea nr. 9/2012. Noul timbru de mediu mentine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 si mareste cotele pentru tehnologiile Euro 4 si Euro 3. Pentru masinile cu tehnologii mai slabe - non-Euro, Euro 1 si Euro 2, adica acele masini care se apropie de sfarsitul perioadei, duratei de viata -, timbrul de mediu va scadea fata de nivelul cuantumului actual, luandu-se, bineinteles, ca si cota de depreciere, vechimea masinii la fiecare dintre autoturismele cuprinse in aceasta norma de poluare.
Timbrul de mediu se aplica pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 si N1, N2, N3, cu urmatoarea precizare: pentru categoria de autoturisme cu norma de poluare Euro 5, Euro 4 si Euro 3 - formula de calcul este cea care ia in proportie de 100% emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse in normele de poluare non-Euro, Euro 1 si Euro 2 - se aplica actuala formula prevazuta prin Legea nr. 9/ 2012.
Sunt exceptate de la plata timbrului de mediu autovehiculele apartinand misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, autoturismele apartinand persoanelor cu dizabilitați, autovehiculele fortelor armate, fortelor de securitate ale statului, de politie, jandarmerie, politie de frontiera, pompieri si ambulante, autovehiculele istorice, autovehiculele hibride si electrice, autovehiculele intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului si acordate cu titlu gratuit, autovehiculele destinate competitiilor sportive, dobandite prin mostenire, in cazul in care acesta a intervenit in intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.
Valoarea in lei a timbrului de mediu se determina pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro, stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Ca noutate, proiectul de ordonanta de urgenta acorda un eco-tichet pentru masinile electrice in valoare de 2500 de euro. La norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale atat pentru benzina, cat si pentru motorina. Cam acestea sunt, in mare, elementele prevazute in ordonanta de urgenta privind aplicarea timbrului de mediu.